Wartość figur szachowych – punktacja
1. Na czym polega punktacja figur?
Figury szachowe poruszają się i zbijają w różny sposób. Z tego względu jedne z nich są słabsze, a drugie silniejsze. Dzięki przypisaniu poszczególnym figurom wartości punktowych możemy w łatwiejszy sposób ocenić czy określona wymiana (bicie) jest dla nas opłacalne czy też nie.
Wartość figur szachowych – punktacja
2. Wartości szachowe poszczególnych figur:
Król
Król nie ma przypisanej wartości ponieważ nie można go stracić/wymienić. Orientacyjnie byłoby to ok. 4-5 punktów.
Hetman/królowa
Hetman jest najcenniejszą figurą szachową wartą 9 punktów.
Wieża
Wieża jest ciężką figurą wartą 5 punktów.
Goniec
Goniec jest lekką figurą wartą 3 punkty.
Skoczek
Skoczek jest lekką figurą wartą 3 punkty.
Pion
Pion to najsłabsza bierka szachowa warta 1 punkt.
3. Wymiana figur
Na podstawie powyższych wskazówek możemy wydedukować, że na przykład opłacalnym biciem będzie zbicie wieży przeciwnika (5 punktów) w zamian za poświęcenie gońca (3 punkty). Strata jakiejkolwiek figury zbitej przez piona uznawana jest za stratę materiału (jakości).
Przyjmuje się, że skoczek jest wart tyle samo co goniec, ale jeśli w grze środkowej/końcowej dysponujemy parą gońców to daje nam to lekką przewagę.
4. Wartość względna figur
Musimy pamiętać, że przedstawione powyżej wartości i zasady są tylko pomocą. Wymiana bierek zgodnie z tymi zasadami w wielu przypadkach będzie opłacalna, ale nie zawsze. Na ocenę wartości naszych figur ma wpływ nie tylko ich początkowa wartość, ale również sytuacja na szachownicy.
Podstawowym pytaniem jest to czy posiadamy jakąś figurę, ale zupełnie innym, równie ważnym to czy ją wykorzystujemy w grze.
W przykładzie powyżej obaj gracze posiadają dokładnie tą samą ilość/jakość materiału, ale sytuacja czarnego na planszy jest znacznie aktywniejsza. Silnik szachowy ocenia przewagę gracza czarnego na 3,7, czyli tak jakby posiadał on przynajmniej jednego gońca/skoczka więcej. Zaznaczone na grafice figury białego nie robią w zasadzie nic (są niekatywne) i marnuje się ich potencjał.
W zależności od sytacji równie dobrze mogą spisywać się gońce/skoczki. Przyjmuje się, że skoczki lepiej się spisują w zamkniętych pozycjach (na szachownicy znajduje się dużo łańcuchów pionów), a gońce w otwartych.
Zamknięta pozycja, w której skoczek jest w stanie przedostać się za linię wroga.
Otwarta pozycja, w której goniec ma wolną do ataku przekątną.
0 komentarzy