Zaznacz stronę

Skoczek w szachach

figury szachowe
nauka gry w szachy
szachy

1. Definicja skoczka

Skoczek (ang. knight, potocznie konik, koń) jest jedną z lekkich figur szachowych. Każdy gracz posiada na początku 2 skoczki. Wartość skoczka w szachowej skali oceniana jest na 3 (wartość podobna do gońca). Zobacz punktację wszystkich figur w szachach.

skoczek w szachach

2. Ustawienie skoczków na szachownicy

Każdy z graczy posiada na początku rozgrywki dwa skoczki. Gracz grający białymi bierkami ustawia swoje skoczki na polach b1 oraz g1, zaś gracz grający czarnymi na polach b8 i g8.

ustawienie skoczków na szachownicy

3. Ruchy skoczka w szachach

Na początku nauki poruszanie skoczkiem może nie być intuicyjne. Skoczek może przeskakiwać inne figury i porusza się tworząc literę: „L”. W optymalnym ustawieniu (bliżej środka szachownicy) skoczek może atakować maksymalnie 8 pól. Poniżej zaznaczono pola dostępne do ruchu skoczków białego gracza.

ruchy skoczkiem szachy

Ułatwienie w zapamiętaniu pól, które atakuje skoczek może być fakt, że zawsze atakuje pola koloru przeciwnego do tego, na którym się znajduje. Pola te tworzą swoisty okrąg.

skoczek pola ataku

W powyższym przykładzie skoczek znajdujący się na czarnym polu atakuje tylko i wyłącznie białe pola.

4. Bicie skoczkiem

Skoczek może zbić bierki, które znajdują się na polach, po których się porusza. W przypadku zbicia skoczek zajmuje miejsce zbitej bierki.

bicie skoczkiem
zbicie skoczkiem wieży

5. Funkcja skoczków

Skoczki jako figury lekkie stanowią ważną rolę w szachowej partii. Dąży się do tego aby skoczki były jak najbardziej scentralizowane i atakowały jak najwięcej pól w obozie przeciwnika. W przykładzie poniżej, w zamkniętej pozycji czarny skoczek znajdujący się na f4 jest znacznie bardziej aktywną figurą niż białopolowy goniec z c2. Pomimo równej ilości materiału u obu graczy pozycja gracza czarnego jest lepsza.

aktywność skoczka

6. Cechy charakterystyczne skoczka

Skoczek świetnie sprawdza się do podwójnego uderzenia (tzn. widły/widełki, ang. fork). W trakcie takiego manewru koń atakuje dwie figury, z czego ocalona może zostać tylko jedna z nich.

podwójne uderzenie skoczkiem
t

Czy wiesz, że?

Skoczek jest jedyną figurą, która może atakować hetmana i sama pozostać przez niego nie atakowana. Oprócz tego, przez wyjątkowość swoich ruchów skoczek nie może związywać innych figur i sam jest bardzo podatny na związania.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *